lunes, 22 de julio de 2024

DIANE ARBUS

EXPOSICIÓ VAM SER I SOM DISSENYADORES (març 2024. Alcoi)



 

Informació de l’artista

_Nom complet:  Diane Arbus (nascuda Nemerov)

_Especialitat: Fotografía 

_Data/ciutat de naixement/defunció:  14 de març de 1923, Nova York — 26 de juliol de 1971, Nova York.

_Nacionalitat:  Nord-americana.

 



Trajectòria professional de l’artista

Diane Arbus, precursora de la fotografia, va trobar la seua veu en la captura de l'essència de persones marginades: nanos, nudistes, travestis i discapacitats. El seu estil provocador i humà va desafiar les normes estètiques. Reconeguda amb una beca Guggenheim en 1963, la seua obra ha marcat la fotografia documental. Tot i que la seua vida va acabar tràgicament en 1971, el seu llegat perdura, inspirant reflexions sobre la diversitat humana. Obres com "Nen amb joguet de granada a Central Park", "Retrat d'una parella de nanos en el seu apartament" i "Jove travesti amb cabell llarg en rulos" mostren la seua sensibilitat i visió úniques.




 

_ Cita 

«Me horroriza la idea de composición. No sé lo que es una buena composición. Supongo que debo saber un poco de qué se trata, porque he tanteado bastante para descubrir lo que me gustaba y lo que no me gustaba. A veces, para mí, la composición está ligada a una luminosidad o a la instalación de cierta calma. A veces es el resultado de un error. Hay cierta manera de hacer las cosas bien y otra de hacer las cosas mal. Yo a veces prefiero lo que está bien y otras lo que está mal. Eso es la composición».




_ Per què he triat a Diane Arbus

La rellevància de Diane Arbus radica en la seua capacitat per desafiar convencions en la fotografia documental. No es limitava a capturar realitats superficials, sinó que explorava racons íntims. La seua obra transcendeix el merament visual, endinsant-nos en universos humans diversos. Arbus apreciava els miracles fotogràfics quotidians i la seua obra desafia les expectatives, centrant-se en l'àmbit privat i psicològic. La seua connexió amb els retratats aporta dignitat i autenticitat, participant activament en el procés creatiu. A través d'aquest diàleg visual, presenta una realitat humana honesta, influint en la història de la imatge i en l'acceptació de la diversitat.

La figura de Diane Arbus destaca en la seua capacitat per desafiar les convencions establertes en la fotografia documental. Arbus no es limitava a capturar realitats socials superficials, el seu enfocament artístic requeria submergir-se en els racons més íntims de les persones a les quals fotografiava. La seua obra transcendeix el merament visual, trenca amb els valors temporals i ens endinsa en els universos interiors, íntims, de la societat més plural.

Arbus no solament era una fotògrafa, com assenyala John Szarkowski, era una artista que apreciava els miracles diaris que la fotografia podia oferir. La seua obra desafia les expectatives convencionals en enfocar-se en el privat i no en el social, en una dimensió més psicològica i no merament visual, i en els fonaments antropològics en lloc de lo temporal i l'actual.

A més, existeix una especial connexió entre Arbus i les persones a les quals fotografia, això afegeix una dimensió de dignitat a la seua obra, ja que aquestes persones no solament són capturades, sinó que participen de forma activa en el procés creatiu. Trobem un diàleg fotogràfic que atorga autenticitat i gran profunditat emocional.

Diane Arbus, en definitiva, se'ns presenta com una fotògrafa capaç de presentar de forma honesta la realitat humana, les persones retratades participen de forma activa en el diàleg visual. La dignitat amb la qual Arbus tracta les persones amb les quals treballa fa que la seua obra es convertisca en una influència perdurable en la història de la imatge i en una influència en l'avanç social i el respecte a la diversitat humana.


 _Xarxes socials, pàgina web, etc.

 https://hojadecontactox.wordpress.com/2017/07/18/diane-arbus-1923-1971/



 Per Vicenç Lleti Alarte